WELKOM

VOEDSELBANK

De voedselbank is dankbaar voor elke bijdrage die wij -door u- leveren. Ze zijn blij met producten die langer houdbaar zijn. Producten in blikken of potten, pasta, rijst, olie, etc. Helaas mag de voedselbank geen alcohol uitgeven.
SEVENUM: In de Mariakapel. Deze is dagelijks geopend.
KRONENBERG: In de Theresiakapel tijdens de H. Mis
Dank u wel voor al uw gulle giften.

VERLIES HET ZOUT NIET
Mc. 9,30-37

In onze huidige samenleving zijn we er goed in om de verschillen scherp te markeren. Misschien is dat ook eigen aan ons volkje
Er zijn krachten in de politiek en de media die er een belang bij hebben, om de verschillen te markeren. Om zich af te zetten, in plaats van de verbinding te zoeken.
Het publieke debat verhardt – voorbeelden zijn tot in de Tweede Kamer te geven. Of dat vroeger beter was, durf ik overigens niet te zeggen.
Wat wel van deze tijd is, is de zorg dat we steeds meer van elkaar vervreemden; een samenleving waarin we steeds meer langs elkaar heen leven, ieder in zijn of haar eigen bubbel van eigen gelijk. De Britse rabbijn Jonathan Sacks benoemt dat als het verschil tussen broadcasting (het Engelse woord voor omroep of uitzending) dat nu narrowcasting is geworden. Van breed naar smal.
Het is ook een gevaar dat we in de kerk lopen. Als de kerkgemeenschap een plaats is waar je alleen bevestigd wordt in je eigen gelijk, waar alleen maar ruimte is voor gelijkgestemden, waar de tegenstem ontbreekt, waar we het zo gezellig met elkaar hebben, ons soort mensen, dan is dat ook een manier om de ander buiten te sluiten en van ons te vervreemden.
Wie niet tegen ons is – dat is een ruimere manier van kijken, van mensen aanspreken – een manier om nieuwe verbindingen te ontdekken, om jezelf in nieuwe verbindingen te laten betrekken. Ook dat is belangrijk. Nieuwe allianties.
Daarom spreekt dat slotwoord mij ook aan.
Zorg dat jullie – Jezus spreekt tot zijn leerlingen – en dat betekent over hun hoofden heen altijd ook tot de kerk – zorg dat jullie het zout in jezelf niet verliezen.
Wees scherp, wees kritisch, blijf alert. Zorg dat het geen zouteloze bedoening wordt.
Maar ook: en bewaar onder elkaar de vrede.
Niet de zoete lieve vrede van de mantel der liefde die alles bedekt.
Maar de vrede als werkwoord, die voortkomt uit een actieve betrokkenheid en een echte openheid voor elkaar, waarin er altijd meer kan gebeuren dan je vooraf gedacht had en meer mensen mee blijken te doen dan jij had vermoed.
Bert Altena

SCHOENENDOOSACTIE

Onrecht, armoede, oorlog, ongelijkheid. Als het niet goed gaat in een land, raakt dat kinderen vaak het meest. Hun bestaan en hun dromen staan op het spel.
Maar, we kunnen iets doen! Met de Schoenendoosactie kun je deze kinderen écht helpen. Die doos vol spullen maakt dat een kind zich gezien voelt, naar school kan en weer toekomst ziet.
Versier een schoenendoos, waarna je ze vult met schoolspulletjes, speelgoed, een tandenborstel en een knuffel. Dat rode autootje, die set kleurpotloden of die mooie schriften … Ze betekenen zóveel voor een kind in Afrika, Oost-Europa of in een Grieks vluchtelingenkamp. Daardoor kan een kind weer lekker spelen én met pen en papier naar school.
Er liggen foldertjes in de Mariakapel.

STAGE IN KENIA
In Sevenum leveren we al jaar en dag een bijdrage aan de projecten van zr. Imelda in Kenia. De vastenactiegroep is de drijfveer hierachter.
Anny Haanraets onderhoudt de contacten met zr. Imelda en gaat ook regelmatig op bezoek in Kenia.
Het is mooi daadwerkelijk te zien wat er met onze bijdrage gebeurt.
Zr. Imelda runt in Chebukakka een klein ziekenhuis waar alle hulp welkom is. Rosa Nederpelt, die met haar familie in een van de kapelanieën in Sevenum woont, is HBOV studente en wilde graag een helpende hand toesteken. Zij kende Anny al en zo werden de contacten gelegd. En nu zit Rosa in Kenia.
Regelmatig houdt ze ons op de hoogte.